Ce spun directorii de școală despre tabletele de la Ministerul Educației, la un an de folosire

În această săptămână, aproape un sfert dintre elevii din România au învățat online. Școala 9 a vorbit cu inspectori școlari și cu directori din județele unde nevoia de tablete a fost cea mai mare anul trecut. Lipsuri mai sunt, în plus, unele dispozitive s-au stricat. La un an de la debutul programului „Școala de acasă” […]

Ce spun directorii de școală despre tabletele de la Ministerul Educației, la un an de folosire

În această săptămână, aproape un sfert dintre elevii din România au învățat online. Școala 9 a vorbit cu inspectori școlari și cu directori din județele unde nevoia de tablete a fost cea mai mare anul trecut. Lipsuri mai sunt, în plus, unele dispozitive s-au stricat.


La un an de la debutul programului „Școala de acasă” al Ministerului Educației prin care au fost cumpărate 250.000 de tablete pentru elevii din familii vulnerabile pentru ca aceștia să poată participa la cursurile online încă există copii care au nevoie de astfel de dispozitive pentru a învăța, scrie publicația Școala 9, după un tur de orizont al mai multor inspectorate.


În plus, ceva mai mult de 2% dintre tabletele distribuite s-au stricat.


Ministerul Educației a livrat 250.000 de tablete. În licee ar mai fi ajuns 60.000 de laptopuri prin proiectul ROSE, tot al Ministerului Educației. S-au mobilizat și primăriile, și ONG-urile pentru a acoperi nevoia. 


„Nu este un dispozitiv nici măcar din gama medie, ci mai degrabă din gama entry-level”, spunea specialistul în IT Bogdan Cazacu, pentru Școala 9, într-o analiză făcută cu privire la cât de bune sunt tabletele cumpărate de minister. Fiecare a costat 503 lei. 


Tabletele ministerului trebuiau să ajungă, prin lege, la familiile vulnerabile. Acestea făceau un contract de comodat cu școala și se angajau și că dacă le vor strica, vor plăti. Din acest motiv, multe familii au refuzat să le primească. Cum nu și-au permis să-și cumpere un dispozitiv, nu și-ar fi permis nici să plătească reparațiile. 


În Iași, 2% dintre tablete s-au stricat


Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Iași a primit, prin programul național „Școala de acasă”, de la Ministerul Educației 14.583 de tablete. Recensământul lor inițial arăta că ar avea nevoie de cel puțin încă 300 de dispozitive. 


Toate au ajuns în școlile din județ, transmite inspectoratul, iar cel mai mare număr de dispozitive distribuite într-o instituție a fost 160. În jur de 250 de tablete deteriorate s-au întors la inspectorat, adică aproape 2% din total. 200 au avut probleme de soft: SIM-ul blocat - se înlocuiește gratuit la ISJ - sau aplicațiile blocate - inspectoratul colectează tabletele și le trimite prin curier la service, că sunt în garanție doi ani și operatorul le repară gratuit. 


Pe celelalte 50, cu ecranul spart și cablurile deteriorate, operatorul le repară doar contra cost, căci garanția nu acoperă aceste daune. Pentru unele au plătit părinții și au fost reparate, restul au rămas deteriorate în inventarul școlii. 


Brașov: „Am trimis câteva zeci de tablete înapoi la producător“


În școlile din județul Brașov s-au distribuit peste 8.200 de tablete. Ar fi avut nevoie de încă 350. Din cele primite, cele mai multe tablete, 500, au mers către Școala Nr. 5 din Gârcini, un cartier de romi din orașul Săcele, unde sunt înscriși de trei ori mai mulți copii. 


„Și după ce au primit tabletele, care includ o cartelă cu internet, au mai fost probleme cu semnalul. Orange, de exemplu, are un semnal foarte slab. Mai ales pentru copiii care stau aproape de drumul național (DN1)“, explică Iuliana Tomoș, directoarea școlii.


Cadrul didactic a făcut sesizare către Orange și către Ministerul Educației. „Ministerul ne-a răspuns că Orange o să facă lucrări pentru îmbunătățirea semnalului, dar nu știm când se va întâmpla. Unii au renunțat să se mai conecteze la cartelă și mai merg prin vecini, dacă au nevoie de internet mai multe ore“, mai spune conducerea școlii.


Dintre cele 500 de tablete, zece au avut defecte din fabricație, așa că directoarea le-a trimis pentru reparații la firma care le produce. „Pur și simplu nu mergea să îți faci cont pe ele ca să le poți folosi“, explică Iuliana Tomoș. 


Cele mai multe dintre costurile pentru reparații au fost acoperite de garanție, iar pentru cele care nu au putut fi acoperite directoarea a făcut apel la părinți sau la donatori. „Mulți părinți nu au avut bani să plătească și am apelat la sponsori privați să ne ajute cu alte tablete”.


Și în Dolj mai este nevoie de dispozitive


Doljul a calculat 8.650 de copii fără acces la internet, dintre care aproape 8.200 nu aveau niciun dispozitiv. Au fost livrate la inspectorat 8.500 de tablete. Au primit și 1.900 de laptopuri prin proiectul ROSE, spune inspectorul pe proiecte din județ, Ani Drăghici. „Acum chiar stăm bine cu tabletele și cu laptopurile. Au mai fost școli care au luat prin proiectele POCU (Programul Operațional Capital Uman, finanțare europeană, n.red.). Mai avem școli care s-au dotat prin primării și atunci au făcut o distribuție”, adaugă inspectoarea. 


Au avut și câteva tablete care s-au stricat, dar fiind în garanție, firma a putut să acopere reparațiile. Când au existat probleme cu semnalul, primăriile au cumpărat cartele la rețeaua cu cea mai bună acoperire. 


O problemă mai mare decât stricarea lor a fost faptul că în unele școli nu a ajuns numărul necesar de dispozitive, cum este unitatea de învățământ din comuna Leu unde au fost livrate 28 de tablete, deși aveau nevoie de patru ori mai multe. „Avem în continuare 89 de copii, din preșcolar și primar, care au doar telefon, care sigur nu este al lor, ci al părinților”, a spus secretara școlii. 


Continuarea, pe Școala 9.